Jak gotować warzywa by zachowały witaminy

Bardzo ważne jest, aby w naszej diecie znalazły się produkty bogate w różnego rodzaju witaminy. Najłatwiej będzie więc wprowadzić do codziennego jadłospisu warzywa i owoce – jak się okazuje, to właśnie witaminy pochodzące z tych produktów są dla nas najłatwiej przyswajalne. Ale samo włączenie warzyw i owoców to nie wszystko, gdyż niezwykle istotne jest to, abyśmy w odpowiedni sposób je przygotowali. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że przy gotowaniu warzyw może dojść do znaczącej utraty ich wartości odżywczych oraz witamin. W związku z tym warto jest wiedzieć, w jaki sposób przyrządzać warzywa, aby te zachowały jak najwięcej witamin. Najlepszym przykładem są te warzywa, które wiele osób przed zjedzeniem obiera ze skórki – dzieje się tak, gdyż wiele osób zapomina, że to właśnie w skórce, jak i bezpośrednio pod nią znajduje się najwięcej witamin.

Niewskazane jest również krojenie warzyw na bardzo drobne kawałki, gdyż w ten sposób utraty będą większe.

Sposoby na gotowanie warzyw i zachowanie witamin

Eksperci są zgodni: nie ma jednego sposobu, który zapewniałby nam całkowite zachowanie witamin w warzywach. W zasadzie każdy sposób obróbki termicznej warzywa będzie prowadził do przynajmniej częściowej utraty zawartych w nich witamin. Ale istnieje jedno rozwiązanie, które to może pochwalić się najprawdopodobniej najmniejszymi stratami. Chodzi tutaj oczywiście o gotowanie na parze, które przez wielu określane jest jako najzdrowszy sposób na przyrządzanie i przygotowywanie jedzenia, właśnie z tego prostego powodu, że dochodzi wtedy do bardzo małej utraty wartości odżywczych oraz witamin. Jakby tego było mało, gotowanie na parze jest również całkiem szybkie, a do tego warzywa ugotowane w ten sposób zachowują swój kolor i mają bardziej wyrazisty smak.

Głównie dlatego warto jest wyposażyć się w sprzęt przydatny do gotowania na parze i samemu przekonać się, że jest to znakomity sposób na przygotowanie wielu potraw.